فرهنگ قهوه و کافی شاپ های ژاپن
- کافه و کافی شاپ
- واترماگ
- 3 دقیقه
ژاپن یکی از کشور های پیشتاز در مصرف قهوه در جهان است . اولین کافه ی ژاپن در توکیو در اواخر دهه ی ۱۸۸۰ افتتاح شد . از آن زمان ژاپن هم پای دنیا در این زمینه پیشرفت و تکامل پیدا کرد .
در این نوشته با فرهنگ قهوه ی ژاپن بیشتر آشنا خواهیم شد .
جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۹ مصرف قهوه در ژاپن ۴۵۰ میلیون کیلو بوده است که باعث شده این کشور در رده ی پرمصرف ترین کشور های مصرف کننده ی قهوه قرار گیرد .
در اواخر قرن نوزدهم ، قهوه به محبوبیت بیشتری در ژاپن دست پیدا کرد . این محبوبیت بیشتر مدیون کافی شاپ هایی به نام کیساتن/Kissaten ( در زبان محلی ) بود . کیساتن ها فقط قهوه و چای ارائه می کردند . تمرکز آن ها بر سادگی بود ، با این وجود فضایی دلنشین و جذب کننده داشتند .
در اواخر قرن بیستم ، روند مصرف قهوه تغییر کرد و صنعت قهوه به سمت مصرف انبوه و ایجاد سرعت و راحتی در سرویس دهی رفت ، کافی شاپ های زنجیره ای مثل استارباکس که دستگاه های آماده سازی خودکار قهوه داشتند در همین جریان و روند در حدود سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ در ژاپن افتتاح شدند .
در حالی که رفته رفته ، مصرف قهوه و محصولات کافی شاپ ها در خانه ها رواج پیدا کرد ، کیساتن ها بر روی نوشیدنی ها و روش های جدید تمرکز کردند . یکی از برجسته ترین آن ها ، روش دم آوری ریزش آزاد قهوه بود که در اوایل قرن بیست و یکم در بسیاری از کیساتن ها رایج شد . صاحبان این کافی شاپ ها مدام روش های مختلف و طرز تهیه های متفاوت را می آزمودند تا به بهترین طعم ممکن پست پیدا کنند . آن ها همواره در حال توسعه ی روش های دم آوری و طرز تهیه ها بودند ، به این دلیل که کیفیت همیشه مورد توجه آن ها بوده است .
جالب است بدانید که کیساتن ها به شکل قابل توجهی بر جنبش جهانی قهوه ی موج سوم به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذاشتند ، به طور مثال قهوه ی بلو باتل ( بطری آبی ) که یکی از برند های معروف قهوه ی تخصصی است به شدت تحت تأثیر فرهنگ کافی شاپ های ژاپنی بوده است .
ژاپنی ها معمولا قهوه ی خود را در ابتدای روز یا قبل از کار می نوشند تا تمرکز بیشتری داشته باشند . آن ها برای استراحت با دوستان یا به تنهایی نیز قهوه می نوشند .
در حالی که کیساتن های ژاپن به شدت بر قهوه های دمی متمرکز هستند ، کافه های مدرن بر اسپرسو و نوشیدنی های بر پایه ی اسپرسو متمرکز شده اند که روز به روز هم طرفداران بیشتری پیدا میکنند .
کافی شاپ های مدرن ژاپن به پیشگام بودن در تکنیک های جدید دم آوری معروفند . قهوه ی سرد ژاپنی یکی از نوشیدنی هایی است که در کافه های مدرن ژاپن سرو شده و مورد استقبال قرار گرفته است . این قهوه ی سرد فیلتری بسیار ساده تهیه می شود ، کافی است قهوه ی فیلتری ما بر روی چند تکه یخ عصاره گیری شود ، که این باعث وضوح طعمی بیشتر و اسیدیتی ( ترشی ) بیشتر در قهوه می شود .
به دلیل تنوع سلایق و گستردگی تعداد کافی شاپ ها در ژاپن ، انواع درجات رست ( برشته کاری ) قهوه را می توان در فروشگاه های قهوه ی ژاپن پیدا کرد . با این حال معمولاً ژاپنی ها قهوه هایی با رست تیره را ترجیح می دهند به همین دلیل است که بیشتر قهوه هایی که در قهوه فروشی های زنجیره ای و فروشگاه های بزرگ عرضه می شوند ، قهوه های تیره برشت ( دارک رست ) هستند .
البته قهوه هایی با رست روشن هم روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و به دلیل تنوع طعمی بیشتری که دارند برای مخاطبان لذت بخش تر هستند .